Fillere

Fillere brukes til å fylle opp rynker og fine linjer. Les mer om de mest brukte fillerne under. Fillere er blitt kalt “liquid facelifts”, da de kan gi mange av de samme effektene uten kirurgi. Behandling med fillere må gjentas for å opprettholde resultatet. Fillere kan kombineres med annen behandling, blant annet botox mot rynker.

Hyaluronsyre
Hyaluronsyre er et naturlig stoff som finnes i  kroppen naturlig. Ved filler behandling blir hyaluronsyre injisert inn i rynkene for å fylle de opp. Hyaluronsyre lages som en gel av ikke-animalsk virkestoff. Denne gelen sprøytes inn i huden med svært tynne nåler. Eksempler på typiske områder som behandles er rynker mellom og på siden av øynene, rynker rundt munn, dypere linjer fra nesen (nasolabial fure) og munnvikene. Behandlingen gir umiddelbare resultater. Det er flere ulike hyaluronsyre fillere: Restylane, Perlane, Juvederm, Stylage, Revanesse, Esthelis og Elevess.

Polylactic acid
Polylactic acid er et materiale som injiseres for å stimulere kroppens egen produksjon av kollagen. Virkestoffet fungerer spesielt bra i kinn og nedre del av ansiktet. Det finnes blant annet i Sculptra og New-Fill. I motsetning til hyaluronsyre fillere gir ikke denne behandlingen øyeblikkelig effekt. Istedenfor stimuleres kollagen produksjon over tid, og effekten kommer gradvis over noen måneder.  Effekten varer i rundt to år, og hvis man foretar vedlikeholdsbehandling videre vil effekten vare så lenge man holder på. Normalt trenger man 2-3 behandlinger ved oppstart.

Kan man kombinere fillere med annen behandling?
Fillere kombineres ofte med Botox. Dette forlenger varigheten av behandlingen, og gir et svært pent resultat. Vi anbefaler også vår medisinske hudkremserie for å bedre hudstrukturen.

Bakgrunnen til fillere
Fillere har over flere år vært brukt i behandling av dype rynker. Den første filleren ble godkjent i USA i 1981 og inneholdt kollagen. Dette produktet ble markedsført som Zyderm I. Produktet ble veldig populært, og effekten varte i ca. 3 måneders tid. Zyderm ble brukt i behandling nesefuren og rundt munn. Det var dog 3 hovedproblemer med injeksjonsbehandlingen:

1. Risikoen for allergi
  2. Resultatet varte ofte mindre enn 3 måneder
  3. Dårlig effekt mot dype rynker

To år senere ble nye produkter lansert under navn Zyderm II og Zyplast. Disse ble godkjent av amerikanske FDA. Disse nye dermale fillerne ga bedre resultater på dype rynker. Problemet med disse produktene var også risikoen for allergi, og at effekten var kortvarig.

Hva er den perfekte filler
Den perfekte filler vil være rimelig, trygg, smertefri å injisere, med langvarig effekt og lav risiko for allergi. I tillegg skal den gi et forutsigbart og naturlig resultat med liten risiko for bivirkning. En dermal filler injiseres inn i lærhuden (dermis) og jevner ut rynker.

Kollagen
Kollagen er en viktig komponent av huden, og bidrar til hudens elastisitet. Det var derfor naturlig å først se på kollagen som et virkestoff i fillere. Kollagen ble brukt helt frem til 2010, da man sluttet å produsere og selge det i USA. Disse har blitt markedsført under navn som CosmoDerm og Cosmoplast. Hovedproblemet med kollagen er risikoen for hypersensitivitets reaksjoner og allergiske reaksjoner.

Mer om hyaluronsyre
Hyaluronsyre er et glykosaminoglycan som finnes naturlig i huden. Hyaluronsyre binder vann. Når det injiseres som en filler i huden fyller det ut rynker, tilfører volum og fuktighet til huden. Hyaluronsyre stabiliserer også strukturen mellom cellene og fungerer som et nettverk for kollagen og elastin. Det første produktet med hyaluronsyre godkjent for rynker var Restylane. Dette produktet ga gode resultater, med få bivirkninger. Det var også liten risiko for allergi, så det krever ingen testing i forkant av injeksjonsbehandling. Hvis man skulle få en uønsket kul eller forandring kan dette korrigeres enkelt ved bruk av et enzym som heter hyaluronidase.

Restylane
Restylane ble godkjent av FDA i 2003 for behandling av nesefurene. Produktet produseres ved fermentering av bakterielle kulturer av visse typer streptokokker. Produktet inneholder rundt 100.000 partikler per mL (20 mg/ml). I dag kommer Restylane med et smertestillende virkestoff, som gjør behandlingen mindre ubehagelig. Firmaet bak restylane har også lansert andre produkter med hyaluronsyre. Dette inkluderer Perlane for å tilføre volum, og Restylane lip for å behandle leppene.

Juvederm
Juvederm er også en hyaluronsyre filler som ble godkjent av FDA i USA i 2006. Produktet inneholder ikke-animalsk stabilisert hyaluronsyre. Produktene Juvederm ultra og Juvederm Ultra Plus har tilsvarende bruksområde som Restylane og Perlane henholdsvis. Juvederm ble også tilgjengelig med smertestillende virkestoff fra 2010.

Andre hyaluronsyre fillere
Det er en alng rekke andre produkter som inneholder hyaluronsyre. Det inkluderer produkter som Hylaform, Stylage, Captique, Prevelle og Puragen. Disse er dog i mindre bruk på det norske markedet.

Poly-L-Lactic Acid (Sculptra)
Bruk av melkesyre ble revlusjonert med produktet Sculptra. Poly-L-lactic acid er et syntetisk produkt som stimulerer dannelse av kollagen. Sculptra tilfører dermed volum til ansiktet. I mosetning til hyaluronsyre som vanligvis settes inn i lærhuden, injiseres sculptra dypere under huden. Effekten av Sculptra tar også flere uker.

Kalisum hydroxylapatite
Radiesse ble godkjent i USA i 2006 for korreksjon av rynker i ansiktet assosiert med HIV. Fra 2009 er det også godkjent for kosmetisk behandling av rynker generelt. I motsetning til hyaluronsyre har dette virkestoffet lenger varighet (6-12 måneder). Radiesse er I mindre bruk I Norge, men tilbys på enkelte klinikker.

Behandling med fillere tilbys på Dr. Rørdams Klinikk i Trondheim

Linker