Leverflekker

En solar lentigo er en pigmentflekk som skyldes  eksponering for sollys. En solar lentigo betegnes  ofte som en leverflekk eller aldersflekk. Forekomsten øker med alder.

Hvordan ser en lentigo ut?
En leverflekk ses som en ensartet flekk i huden
som varierer i farge fra lys til mørk brun.
En lentigo er en godartet forandring,
men det er viktig å utelukke ondartede forandringer som
kan likne. Leverflekker er som regel flate og har
en lysebrun eller mørkebrun farge. De varierer i størrelse fra å være kun få millimeter, til å bli flere centimeter store. Leverflekker er vanligst på soleksponerte området av huden som ansikt, på hender, skuldre og armer.

Hva er årsaken til leverflekker?
Forekomsten av leverflekker øker med alder. Den viktigste risikofaktoren er soleksponering, enten i form av vanlig sollys eller bruk av solarium. Arv og hudtype er også av betydning for utvikling av leverflekker.

Hvordan stilles diagnosen?
Diagnosen stilles ved en undersøkelse av lege / hudlege. Ved undersøkelse brukes ofte et dermatoskop som forstørrer området. Det er viktig å utelukke føflekkreft eller såkalt lentigo maligna. Ved usikkerhet tas en hudprøve (biopsi).

Hvilke andre tilstander kan likne på leverflekker?
En lentigo kan likne på flere andre pigmentflekker i huden. Dette inkluderer seboreiske keratoser (talgvorter), føflekker og hudkreft (lentigo maligna / melanom).

Hva finnes av behandling?
En lentigo trenger ingen behandling. Noen ønsker dem fjernet av kosmetiske grunner. Flere alternative behandlinger kan brukes:

1. Frysebehandling (kryobehandling): De pigmenterte cellene er følsomme for kulde. Liten risiko for å etterlate en hvit flekk.
  2. TCA peeling
  3. Laserbehandling
  4. Fruktsyrer
  5. Krembehandling

Hvordan forebygger man å få leverflekker?
Det viktigste er å bruke solkrem og solbeskyttelse regelmessig, spesielt midt på dagen når UV strålingen er på det sterkeste.

Linker